dinsdag 29 januari 2013

Over filosofische dialogen en joggen in het donker.

Gisteren onze eerste schooldag aan de Högskolan in Gävle! De lessen begonnen om 9 uur en zoals gewoonlijk was ik niet op tijd. De professor die ons ontving heet Bengt. Wanneer we onze excuses aanboden zei hij: 'You don't need to apologize, relax, you don't need to hurry!'. Ik denk dat ik met hem wel overweg zal kunnen :).

De volgende uren waren zo interessant dat ze voorbij vlogen. De les ging over het 'Swedish School  System' en 'Meeting of Cultures'. Bengt (die zichzelf introduceert als 'the grey old wolf') is de meest charismatische figuur die ik tot hiertoe tegenkwam. Hij wisselt filosofische gesprekken af met Zweedse volksliederen en songs van The Beatles. Tijdens een diep gesprek over de dialoog tussen verschillende culturen, nam hij zijn gitaar en begon hij muziek te spelen. Het is trouwens onmogelijk om dan stil te blijven zitten. Om je een idee te geven waarover we het hadden, post ik enkele leuke links:

http://www.youtube.com/watch?v=ne6tB2KiZuk
Deze link is een komisch You Tube filmpje van Bobby McFerrin die op het World Science Festival illustreert wat 'the pentatonic scale' is. Hij doet dit op een manier waarop zijn uitleg vatbaar is voor iedereen (overal ter wereld, één universele taal: muziek).

http://www.youtube.com/watch?v=l-gQLqv9f4o
Dit is een schitterende peptalk!

http://www.ted.com/talks
Via TED krijgen mensen de kans om hun ideeën te verspreiden. Elk jaar worden er conferenties gehouden waar mensen 'The talk of their lives' doen. De winnaar gaat dan naar huis met een grote geldsom om hun wens in vervulling te zien gaan. Bijvoorbeeld: meer gelijkheid tussen vrouwen en mannen,.. Kijk en luister zelf eens :).

http://www.youtube.com/watch?v=3xJWxPE8G2c
Om af te sluiten: Joe Cocker die 'with a little help from my friends' zingt op Woodstock. Mét illustraties! Super grappig :)!

Maar genoeg over school nu!

In ons huisje zijn Lissa en ik zich al goed aan het settelen. We hebben ontdekt dat we een sauna en een fuif zaal met keuken ter beschikking hebben. Het is hier de gewoonte dat een straat samen zorgt en samen betaald voor gemeenschappelijke ruimtes zoals een fietsenstalling, een afvalhut, een garage met spullen voor sneeuw te ruimen, en dus ook een gemeenschapsgebouw met een grote sauna enzovoort! Daar gaan we deze week alvast eens gebruik van maken..

Voorlopig deel ik nog een kamer met Lissa omdat Thomas wacht op zijn kot dat vrij komt op 1 februari. Morgen gaan we al eens een kijkje nemen. Spannend!

Daarnaast ben ik vandaag voor het eerst gaan joggen. Omdat het hier om 16 uur al pikkedonker is, denk mijn lichaam soms om 20 uur dat het tijd is om te gaan slapen. Dus loopschoenen aan en genieten van het uitzicht! Ik was natuurlijk wel verloren gelopen :).


ons huisje                                                                                




Geen opmerkingen:

Een reactie posten